dissabte, 22 de juny del 2013

Color arquitectònic correctament aplicat: groc mostassa i neutres,

Fa un temps, en un post vaig explicar en què consiteix una Consulta de Color Arqitectònic. Començo avui una sèrie sobre el color arquitectònic local, amb la intenció d'explicar com cal triar i aplicar els colors a les façanes de les cases. 

A partir de fotografies preses amb el meu telèfon mòbil, que després retoco amb Photoshop, faré una anàlisi sobre l'aplicació de color a les façanes de les vivendes del meu entorn. Evidentment, en retocar les fotos, el meu objectiu és que el color es vegi el màxim d'aproximat a com és a la realitat. Ja sabem com poden canviar els colors quan els veiem en una pantalla, sigui d'ordinador o de qualsevol mòbil o portable, segons com estigui calibrada aquesta.

Per al meu primer cas, he triat la façana d'una vivenda de la Plaça de l'Església,  a Moià.





Es tracta de la casa que té la façana pintada en color groc mostassa. Si la mirem més de prop, hi veurem la paleta de colors següent:



He d'aclarir que ignoro qui va escollir els colors per pintar aquesta façana i que no hi tinc cap mena de lligam. Dit això, afegiré que, en aquest cas, la tria de colors em sembla  encertada, si bé personalment hauria mirat de trobar un gris més proper al color dels elements de pedra presents a la façana.

Si observeu el color pedra -el que està a sobre del marró a la paleta- veureu que té un subtó grogós, que lliga amb amb el to de groc triat com a dominant a la façana. Si observeu aquest darrer a la foto de la façana sencera, veureu que tira cap a un to mostassa.

Una de les normes aplicades en el color arquitectònic és la de 60-30-10, que aquí està prou ben exemplificada. En què consiteix aquesta norma? En què a l'hora de pintar es tria un to dominant, per la façana (60 %); un de secundari pels sòcols i dintells de portes i finestres (30%) i un d'accent per la porta -que es pot traslladar a balcons, persianes i porticons- i que representa el 10% restant.Si es segueix aquesta norma, s'aconsegueixen efectes armònics, que perillen d'esdevenir caòtics si intervénen molts més colors.

Aquí el 60% està pintat en groc mostassa, el 30% se'l reparteixen el color pedra original i el gris clar, i el 10%, el marró fosc de la porta i fusteries dels balcons. L'efecte del color gris clar en contrast amb el mostassa és correcte, però si s'hagués encertat el to més proper al dels elements de pedra presents a la façana, s'hauria aconseguit més contrast i un efecte més dramàtic o teatral.En conjunt, l'ús del color em sembla encertat i s'ha aconseguti un efecte elegant.

Vull assenyalar l'encert de mantenir les fusteries originals de fusta,valgui la redundància, en portes, finestres i balcons. La fusta requereix més manteniment que el PVC però en canvi sempre se'n pot canviar el color i crear esquemes de color nous en una façana. En canvi, el PVC això no ho permet, i si bé sembla tenir més avantatges, presenta moltes limitacions quant als colors en què s'hi fan les fusteries i als colors amb què es poden combinar tant en un exterior com en un interior.

Si heu arribat fins aquí, segurament ja us adoneu de la importància de triar una bona paleta de colors per a la façana de casa vostra i d'aplicar-la de forma correcta. La façana d'una vivenda és una carta de presentació de qui hi viu. Cal, doncs fer un disseny curós dels colors amb què la vestirem. I per això, qui millor us pot aconsellar és un/una professional format específicament en el camp del Color. Pot ser un arquitecte o interiorista, o, com és el meu cas, una interiorista especialista en color.

Si vols pintar la façana de la teva vivenda, no triis els colors a l'atzar. Contacta amb mi, la meva feina és ajudar-te!

Isabel de Yzaguirre,
La Colorista.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada